تولید و فروش میلگرد بستر فولادبستر در آهن مکان تهران

ورق آجدار چیست؟

ورق آجدار

زمان مطالعه 1 دقیقه

ورق آجدار چیست؟

ورق آجدار چیست؟

ورق آجدار در صنعت با نام های ورق شطرنجی، ورق کف سازی و یا ورق برجسته شناخته میشود. ورق آجدار صفحهای است که در یک طرف آن طرحهایی به صورت قطره اشک ، به شکل الماس و دیگر اشکال برجسته دیده میشود اما سمت دیگر آن کاملا مسطح است.

این ورقها معمولا از جنس فولاد، فولاد ضد زنگ و آلومینیوم هستند. ورق های آجدار به عنوان ورق ضدسایش و ضد لغزش نیز در صنعت مورد استفاده قرار میگیرند به همین دلیل یک کالای بسیار مهم و پرکاربرد محسوب می شوند. به صورتی که حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزارتن از این ورق پرکاربرد هرساله به تولید میرسد و همیشه در سبدکالایی کارخانه های ایرانی و خارجی دیده میشود.

ورق آجدار چیست؟

ورق آجدار یا گالوانیزه CGI نوعی از مصالحی ساختمانی است که بیشتر در ساخت بام از آن استفاده می‌شود. ورق آجدار در دسته ورق‌های گرم با جنس St37 قرار می‌گیرد. ورق آجدار از ورق‌های فولادی خنک شده گالوانیزه با استفاده از آب گرم و طراحی شده توسط نورد سرد است. از نورد سرد برای تولید یک الگوی موجدار خطی در ورق های آجدار استفاده می‌کنند.

ورق‌های آهنی نیز دیگر اسم این ورق‌ها است که برای مصالح عمومی استفاده می‌شود. البته با اینکه از اسم آهن استفاده می‌شود ولی در واقع ماده مورد استفاده در این ورق، فولاد نورد گرم است. بر روی سطح این محصول برجستگی هایی به اشکال مختلف اعم از شکل بادام، عدسی، لوزی یا الماس مانند برای کاهش اصطکاک سطح تعبیه شده‌است. این نوع صفحه اغلب از مواد ورق استیل، فولاد ضد زنگ یا آلومینیوم ساخته شده است. تفاوت ورق آهن آجدار با ورق آهن های دیگر در سطح آن است. اشکال روی ورق آجدار به گونه‌ای طراحی شده‌اند که هنگام بارش باران آب روی سطح ورق جمع می‌شود.

ورق آجدار با سطح اشکال بادامی شکل بر روی آن بیشترین مصرف و کاربرد را در صنایع دارد، زیرا وجود حفره‌های بادامی شکل بر روی این نوع از ورق باعث می‌شود که در هنگام بارندگی، آب باران در داخل آن‌ها جمع شود. این محصول بیشتر در سطوح شیب دار و یا نزدیک پرتگاه به جهت جلوگیری از لیز خوردن افراد و یا اشیا استفاده می‌شود. در اکثر موارد این ورق‌ها دارای سطحی براق بوده و انعطاف‌پذیری بالایی دارند. طراحی و برجستگی روی سطح آن‌ها، منجر به افزایش استحکام مکانیکی نسبت به ورق‌های ساده می‌شود. این محصول را تحت عنوان نام‌هایی مانند ورق برجسته و ورق شطرنجی نیز می‌شناسند.

کاربرد ورق آجدار

ورق آجدار به دلیل ویژگی‌های ضد لغزش و جذابیت آن، در زندگی روزمره بسیار مورد استفاده قرار گرفته است. در صنعت مهندسی و ساخت و ساز، این ورق دارای که دارای الگوی منظمی است، به طور گسترده در بخش ساخت و ساز برای پله ، سکو و پیاده روها و همچنین صنایع خودرو و کشاورزی کاربرد دارد. در شرکت‌ها و به خصوص مغازه ها، از این صفحات فلزی سبک در پله‌ها و راه‌های باریک گربه رو استفاده می‌شود. بیشتر کاربرد این ورق‌ها برای محافظت از ایمنی کارگران است. علاوه بر این، از آن به عنوان یک عنصر دکوراسیون نیز استفاده می‌کنند. در ادامه به هرکدام از این موارد پرداخته شده است.

ورق آجدار، به عنوان یک سطح ضد لغزش و ضد سایش

ورق آجدار یک ماده بسیار متنوع است و دارای طیف گسترده‌ای از کاربردهاست. این کاربردها از حمل و نقل، کارخانه، تجاری، مسکونی گرفته تا مدارس، مغازه‌ها و آسانسورها را شامل می‌شود. این ورق در پله، راهرو، پله نردبان یا حتی رمپ و در همه جای زندگی روزمره مورد استفاده قرار می‌گیرد. کارگران کارخانه با نردبان‌های پله‌ای ساخته شده از ورق آجدار به قسمت‌های بالایی دسترسی پیدا می‌کنند. در صورت نصب و پشتیبانی صحیح، ورق آجدار قادر به بارگیری بارهای سنگین است.

ورق آجدار در دکوراسیون و معماری

در خارج از این مصارف صنعتی، از ورق آجدار می‌توان به عنوان عناصر معماری و دکوراسیون استفاده کرد و همچنین از محافظت بسیار خوبی نیز برخوردار است. ورق های آلومینیومی در قسمت‌های متحمل بار بر روی دیوارها نصب می‌شوند تا در برابر هرگونه صدمه ناشی از وزن سنگین محافظت شوند، آن‌ها برای مناطق تجاری که در آن احتمال لغزش زیاد پا وجود دارد ، محافظت ایده‌آل ایجاد می‌کنند.

قابلیت تعویض ورق آجدار در سطوح پرمصرف

خریداران در مراکز تجاری با کیف‌های سنگین، چرخ دستی و چمدان‌های خرید می‌توانند به راحتی به سطوح رنگی محافظت نشده و سطوح دیواری آسیب وارد کرده و در نتیجه ظاهری فرسوده و خسته ایجاد کنند. یک اقدام مقرون به صرفه برای جلوگیری از این امر، قرار دادن ورق آلومینیومی 1.5 میلی متری در دیواره‌هاست که به راحتی تمیز می‌شود و به سادگی تعویض می‌گردد.

استفاده از ورق آجدار در سطوح تحت سایش

همچنین استفاده از ورق آجدار می‌تواند درهای انبار را در برابر سایش عمومی سنگین وارد شده کاربرانی که درب‌های چرخان را با استفاده از چرخ دستی‌ها باز می‌کنند و یا حتی برای درهای باز شده با پا در صورتی که دست‌ها پر از وسیله باشد مانند رستوران‌ها و کافه‌ها که پیشخدمت به طور مداوم باید به درهای آشپزخانه دسترسی داشته باشند، بسیار مناسب است.

ورق آجدار آلومینیومی در کاربردهای بهداشتی

ورق آلومینیوم به دلیل نگهداری آسان و مقاومت در برابر خوردگی بسیار مناسب جهت استفاده در شرایطی که نیاز به بهداشت بالایی دارند ، ایده آل است. در بیشتر موارد ، خاک را می‌توان به راحتی با برس زدن از روی ورق آلومینیومی از بین برد. لکه های سرسخت را می‌توان با یک ماده شوینده ملایم و یک پارچه نرم از بین برد.

دیگر کاربردهای ورق آجدار در صنایع گوناگون

به طور کلی می‌توان کاربرد ورق آجدار در صنعت را در گزینه‌های زیر خلاصه کرد:

پله‌های برقی
کف اتاق کامیون یا وانت‌ها
ساخت پله‌های اضطراری
ساخت دستگاه‌های صنعتی
کف زمین‌هایی که در حال ساخت و سازهستند. در این شرایط به صورت موقت، برای عبور ایمن کارکنان از ورق آجدار استفاده می‌شود.
طراحی داخلی و خارجی ساختمان‌ها
وسایل نقلیه و یدک کش‌ها
ساخت ایستگاه اتوبوس
ساخت پل
ساخت حفاظ
مورد استفاده در کف کامیون و وانت بار‌ها
کاربرد در ساخت قطعات لوازم خانگی
جداسازی و دانه بندی در خطوط تولید مواد غذایی
سقف و دیواره‌های آسانسور
راه سازی
ساخت دستگاه‌های صنعتی کارخانجات

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.